Vi har lavet en række skabeloner, som gør det nemt for dig at lave og holde jeres hjemmeside vedlige. Vælg mellem sektionerne nedenfor.
Kombinér et dejligt billede og en kort tekst. Du kan her også linke til undersider med uddybende tekst eller vedhæfte dokumenter eller links.
Beskriv hvilke aktiviteter i har i institutionen med små billeder. Der kan linkes videre til forklarende tekst og billeder.
Hvis du har nogle relevant artikler, som du gerne vil dele med forældrene, så er artikelsektionen en god måde at gøre det på.
Denne sektion viser hvilket personale, som er i institutionen. Den vedligeholder sig selv og trækker informationen automatisk fra Famly.
Vis et kort over hvor institutionen ligger og hvordan man kontakter jer. Denne sektion opdaterer sig selv automatisk.
Vis jeres åbningstider på en overskuelig måde. Denne sektion opdaterer sig selv automatisk.
”Hver
gang vi gør noget for barnet, som det godt selv kunne have gjort,
har vi holdt det en lille smule tilbage i dets udvikling” (citat: Steen Larsen Bupl. 1996.s.55)
Vi har lavet en række skabeloner, som gør det nemt for dig at lave og holde jeres hjemmeside vedlige. Vælg mellem sektionerne nedenfor.
Kombinér et dejligt billede og en kort tekst. Du kan her også linke til undersider med uddybende tekst eller vedhæfte dokumenter eller links.
Beskriv hvilke aktiviteter i har i institutionen med små billeder. Der kan linkes videre til forklarende tekst og billeder.
Hvis du har nogle relevant artikler, som du gerne vil dele med forældrene, så er artikelsektionen en god måde at gøre det på.
Denne sektion viser hvilket personale, som er i institutionen. Den vedligeholder sig selv og trækker informationen automatisk fra Famly.
Vis et kort over hvor institutionen ligger og hvordan man kontakter jer. Denne sektion opdaterer sig selv automatisk.
Vis jeres åbningstider på en overskuelig måde. Denne sektion opdaterer sig selv automatisk.
Institutionens pædagogiske principper og værdier/værdigrundlag og læringssyn
1. Omsorg: Barnet skal have følelsen af at være holdt af, passet på og hørt af
de voksne for at give barnet de bedste betingelser for at klare sig godt nu og
senere i livet
2. Fælles ansvar: Personale og forældre samarbejder omkring det enkelte barn
eller børnegruppe for at opnå størst mulig trivsel for alle børn
3. Læring: I børnehaven handler læring om dannelse, udvikling og forandring.
Læring og udvikling sker i relationer, og pædagogerne er rollemodeller
4. Ligeværdighed: I børnehaven respekterer vi forskelligheder (både i
handlinger, kropssprog og tale)
Se mere under Læreplaner.
Hverdagsprogram og faste aktiviteter
Dagsprogram
6:30 Vi åbner børnehaven.
6:30 til 8:00 Morgenmad.
8.00 Alle stuer åbner
9:00 Aktiviterne starter op.
11:00 Frokost på stuerne.
12:00 Alle på legeplads - sovebørn sover på 1.sal
14.00 Frugt, historie, rim og remser, sange m.m.
14.30 Fri leg og igangsatte aktiviteter.
Aktiviteter.
Værkstedsaktiviteter på stuerne.
Vi bruger stuerne til mange aktiviteter.
Vi maler, tegner med forskellige farver, tudser, vi har et lego rum, vi har
stor togbane, vi har riddere og ridderborg og masser af spil og puslespil. Vi
har en stor dukkekrog. Vi har rippe, klatrevæg, puder og madrasser så vi kan
tumle og lave hule.
HUSK: det er godt med tøj, der kan bruges i børnehaven og som gerne må blive
beskidt og som godt kan tåle en malerplet eller to.
Børnesamling i grupperne. Indholdet kan variere.
Her synger/spiller vi, taler om aktuelle hændelser, fortæller og lytter, leger og hopper rundt, laver slåskultur og regellege.
Gymnastik i salen på Gl. Skovlunde Skole.
Vi leger og bevæger os på en måde, der stimulerer børnenes motoriske
udvikling. Børnene får så meget tøj af som de har behov for, for at kunne
bevæge sig frit når de tumler.
De større børn leger også regellege. Her er formålet samtidig med, at det skal
være sjovt, at børnene skal lære at indgå i et fællesskab, hvor man har
forskellige opgaver.
Kirke i Skovlunde Kirke.
Her synger vi sammen, præsten fortæller og vi lærer kirken at kende – tårn med
klokker – orgel m.m. Inden vi går hjem igen serverer kirken frugt og vand for
os.
Ture ud af huset.
I lokalområdet og indimellem lidt længere væk. Det kan være tur til Hareskoven,
Dyrehaven, Valbyparken, Fjorden ved Frederikssund og mange andre steder.
Biblioteket.
Ca. en gang om måneden går en gruppe børn på biblioteket og låner bøger, som
hver dag bliver læst når der spises frugt om eftermiddagen kl. 14.00
Bryde og tumlelege (slåskultur)
I perioder arbejder vi intensivt med bryde og tumlelege også kaldet slåskultur - i
aldersopdelte grupper.
Vi ser på disse lege som en vigtig del af barnets udvikling. Vi vil ikke hæmme
denne type lege, vi vil i stedet for gennem leg og læring, give barnet rum og
plads til disse lege, således at barnet får nogle gode erfaringer med egne og
andres styrker mm. Vi begynder altid med de lidt roligere lege, for senere at
bygge de lidt vildere lege på.
Alle lege afsluttes med en lille snak om dagens oplevelser og en afspænding,
som også er med til at øge barnets kropsbevidsthed.
Storbørnsgruppen.
Fra september til april laver vi aktiviteter for de kommende skolebørn.
Vi går til svømning
Vi laver håndmotorik - hvor vi på en sjov og lærerig måde arbejder med hånd og
finger gymnastik, finmotoriske lege, blyantsopgaver med skriveøvelser og andet
skoleforberedende materiale.
Storbørnsgruppen kommer også på længere ture.
Dagkoloni. To gange om året tager vi på dagkoloni i spejderhytten. Vi lukker børnehaven og åbner og lukker i spejderhytten på Ejbyvej.
Sommer og julefest.
For børn/søskende og forældre, har vi sommerfest i børnehaven og julefest i
kirken.
Bedsteforældredag.
Vi har tradition for bedsteforældredag - som regel - en dag i foråret.
Madpolitik
Vi tilbyder morgenmad
i tidsrummet 6.30-8.00
Der er mulighed for at vælge havregryn eller rugbrød/knækbrød med smør.
Frokost
Børnene har selv madpakker med til frokost.
Vi oplever, at børnene her hos os har nogle gode solide og sunde madpakker.
Rugbrød med pålæg, frugt, nødder, mandler, grøntagsspyd, grovboller,
figenstænger osv. Børnene får mælk til deres madpakker.
Det er muligt for børnene at få varmet lidt mad i mikroovnen, hvis de
engang imellem har en middagsrest med.
Når vi tager på tur, må børnene gerne have klapsammenmadder med,
det gør det meget nemmere for dem at spise deres mad.
Eftermiddagsmad kl. 14.00
Alle børn får frugt hver dag kl.ca.14. og børnene spiser også det
resterende fra deres madpakker.
Frugten bliver serveret udskåret i skåle eller på tallerkener.
Vi har lavet en række skabeloner, som gør det nemt for dig at lave og holde jeres hjemmeside vedlige. Vælg mellem sektionerne nedenfor.
Kombinér et dejligt billede og en kort tekst. Du kan her også linke til undersider med uddybende tekst eller vedhæfte dokumenter eller links.
Beskriv hvilke aktiviteter i har i institutionen med små billeder. Der kan linkes videre til forklarende tekst og billeder.
Hvis du har nogle relevant artikler, som du gerne vil dele med forældrene, så er artikelsektionen en god måde at gøre det på.
Denne sektion viser hvilket personale, som er i institutionen. Den vedligeholder sig selv og trækker informationen automatisk fra Famly.
Vis et kort over hvor institutionen ligger og hvordan man kontakter jer. Denne sektion opdaterer sig selv automatisk.
Vis jeres åbningstider på en overskuelig måde. Denne sektion opdaterer sig selv automatisk.